შავი სარკე, ბრიტანული ფილმების სერია, რომლის პრემიერა შედგა 2011 წელს, აჩვენა გამოგონილი სამყარო, სადაც ადამიანები მჭიდროდ ურთიერთობდნენ ტექნოლოგიასთან ვირტუალური და გაძლიერებული რეალობის საშუალებით. ფილმში ადამიანები გაურბოდნენ ცხოვრებისეულ სირთულეებს, როგორც ჩვენ ვიცით, მაგრამ მაინც ჰქონდათ მნიშვნელოვანი გამოცდილება. სინამდვილეში, "რეალური ცხოვრება" ვირტუალური იყო და ყველა მუშაობდა ქულათა სისტემით. დღევანდელი დღე და ის, რაც იყო მხატვრული ლიტერატურა 2011 წელს, ნელ-ნელა რეალობად იქცევა ამ მეტავერსიის პოტენციალით.
რა არის Metaverse?
28 წლის 2021 ოქტომბერს Facebook-ის აღმასრულებელმა დირექტორმა მარკ ცუკერბერგმა გამოაცხადა, რომ კომპანია რებრენდინგს და სახელს „მეტა“-ს ცვლის.
ამ ამბების გავრცელების შემდეგ რამდენიმე კითხვა გაჩნდა. რის გაკეთებას ცდილობს Facebook? რა არის მეტავერსი? რა არის მოკლევადიანი და გრძელვადიანი შედეგები? როგორ შეცვლიდა ის ჩვენს ცხოვრებას და საქმეებს? როგორ იმოქმედებს ეს ფულის კონცეფციაზე? რამდენ ხანში მოხდება ეს ყველაფერი?
At Coinrule, ჩვენ არ ვტოვებთ უპასუხოდ კითხვებს. ასე რომ, მოდით ჩავუღრმავდეთ ამ თემას.
ციფრული პარალელური სამყარო
მიუხედავად იმისა, რომ ასე ჩანს, "მეტავერსი" ფაქტიურად ახალი სიტყვა არ არის. ის 90-იანი წლებიდან პოპულარული იყო, როდესაც ნილ სტეფენსონმა პოპულარიზაცია მოახდინა თავის 1992 წელს გამოგონილ რომანში, თოვლის კრახი.
წიგნში სტეფენსონმა აღწერა მეტავერსია, როგორც „საზოგადოების წარმოსახვითი ადგილი, რომელიც ხელმისაწვდომია ინტერნეტში და დაპროექტებულია ვირტუალური რეალობის სათვალეებზე“.
დღეს ექსპერტებმა მეტავერსი აღწერეს, როგორც ციფრული პარალელური სამყარო. ზოგიერთი ასევე ფიქრობს, რომ ეს არის ინტერნეტის მომავალი.
მეტავერსი არის ინტერნეტი, სავსე ვირტუალური და გაძლიერებული რეალობის გამოცდილებით. იფიქრეთ მასზე, როგორც სამყაროზე, სადაც შეგიძლიათ რეალურ სამყაროში ვირტუალურად მიიღოთ გამოცდილება.
მიუხედავად იმისა, რომ სამყაროსთვის საჭირო ზოგიერთი ტექნოლოგია ამჟამად ხელმისაწვდომია, დიდი გზაა გასავლელი, სანამ მეტავერსია ფართოდ ხელმისაწვდომი გახდება.
NFT და ბლოკჩეინი მეტავერსიაში
ბოლო დროს ერთ-ერთი ყველაზე გავრცელებული ახალი აკრონიმია "NFT" (არა-fungible tokens).
ექსპერტებმა განაცხადეს, რომ NFT და სხვა მსგავსი ტექნოლოგიები მეტავერსიის გადამწყვეტი ნაწილია, რადგან მათთან ერთად მეტავერსიას აქვს თანმიმდევრული უნივერსალური სავალუტო სისტემა.
ბედი უნდა გააკეთონ მათთვის, ვინც პოზიციონირებს და იყენებს განვითარებად ტექნოლოგიებს, როგორიცაა თამაშების შოვნა და NFT.
ფინანსებში, აქტივი, რომელიც არ არის განსხვავებული და ურთიერთშემცვლელი იმავე აქტივის სხვა ინსტანციებთან, ითვლება, რომ არის ცვალებადი აქტივი. მაგალითად, ვალუტები და კრიპტოვალუტები არის ფუჭირებადი აქტივები - არ არის განსხვავება 2 ცალკეულ დოლარს ან 2 ცალკეულ ბიტკოინს შორის.
ნებისმიერი დოლარის გადაცვლა შესაძლებელია ნებისმიერ სხვა დოლართან; ანალოგიურად, ნებისმიერი ბიტკოინის გაცვლა შესაძლებელია ნებისმიერ სხვა ბიტკოინთან.
პირიქით, შეუცვლელი ნიშანი არის უნიკალური აქტივი, რომელიც ურთიერთშემცვლელია. ეს უნიკალურია, რადგან NFT-ის ღირებულება უნიკალურია მფლობელისთვის. მაგალითად, ციფრული ხელოვნება, რომელიც მოგაგონებთ ბებიას, შეიძლება 1000 დოლარი ღირდეს თქვენთვის. აბა გამოიცანით რა? ეს არის ის, რაც შეგიძლიათ დააყენოთ მისი ფასი.
NFT არის უსაფრთხო, დეცენტრალიზებული გზა ვირტუალური აქტივის საკუთრების იდენტიფიკაციისა და დასამტკიცებლად. NFT-ები ინახება ბლოკჩეინზე. ამ გზით, ყველას შეუძლია ფლობდეს ამ ტოკენებს და ფლობდეს ციფრულ აქტივებს. ნებისმიერი, ვინც „ყიდის“ ციფრულ პროდუქტს (იქნება ეს ხელოვნება, მუსიკა თუ სხვა რამ) უბრალოდ ყიდის აქტივის საკუთრების დამადასტურებელ მტკიცებულებას.
NFT-ები იქმნება და დაცულია ბლოკჩეინის ტექნოლოგიით. თუმცა, განსხვავება NFT-სა და, ვთქვათ, ბიტკოინს ან ეთერიუმს შორის არის ის, რომ არ არსებობს თავისთავად NFT-ს მიმაგრებული საერთო ვაჭრობის ღირებულება.
ფეისბუქის რებრენდინგი "მეტა"-ად
წლების განმავლობაში, Facebook ჩამოყალიბდა მხოლოდ სოციალური მედიის პლატფორმიდან. ისეთი შესყიდვებით, როგორიცაა Instagram და Whatsapp, კომპანია ყოველთვის აჩვენებდა თავის ამბიციას. ამ თვალსაზრისით, მისი სახელის შეცვლა არც ისე გასაკვირია.
ამ ეტაპზე, კომპანიას აქვს მრავალი შვილობილი კომპანია და ბიზნეს ხაზი და აზრი აქვს სახელის შეცვლას მისი მთავარი აპლიკაციიდან, რათა მოერგოს მის ფართო ხედვას.
თავის განცხადებაში ცუკერბერგმა თქვა:
”ვფიქრობ, რომ უბრალოდ ბევრი დაბნეულობა და უხერხულობა იყო იმის შესახებ, რომ კომპანიის ბრენდი ასევე ყოფილიყო სოციალური მედიის ერთ-ერთი აპლიკაციის ბრენდი… ვფიქრობ, რომ ადამიანებს სასარგებლოა ჰქონდეთ ურთიერთობა კომპანიასთან, რომელიც განსხვავდება ურთიერთობისგან. რომელიმე კონკრეტულ პროდუქტს, რომელსაც შეუძლია ამ ყველაფრის გადალახვა“.
2014 წლის მარტში მარკ ცუკერბერგმა იყიდა Oculus, კომპანია, რომელიც აწარმოებს VR ყურსასმენებს, $2.3 მილიარდად. ეს ნაბიჯი შეიძლება ჩაითვალოს ამ რებრენდის და ინტერნეტის მომავლის წინამორბედად.
მეტავერსიაში ბევრი რამ არის მოსალოდნელი, მიუხედავად იმისა, გინდათ ინვესტიცია განახორციელოთ მასში თუ იყოთ გამოცდილების აქტიური ნაწილი.
რეალური შესაძლებლობები Metaverse-ში
მიუხედავად იმისა, რომ წინ დიდი გზაა გასავლელი, არის ადრეული ნიშნები იმისა, რომ მეტავერსია იზრდება, ისევე როგორც კრიპტოძრავით აღჭურვილი ციფრული სამყაროები, მაგ., დეცენტრალანდი. ეს არის პირველი ნაბიჯი ბევრს შორის.
მეტავერსიაში ადამიანებს შეუძლიათ ცხოვრების ყველა ასპექტის გატარება. ეს ნიშნავს, რომ პრაქტიკულად ყველა ინდუსტრია, რომელიც დღეს არსებობს, შეიძლება არსებობდეს მეტავერსიაზე. მეტავერსია ახალ რეალობაშიც შეიყვანს და თანდათან უზარმაზარ შესაძლებლობებს უზრუნველყოფს ციფრული მფლობელობისთვის.
ისევე, როგორც მაშინ, როცა ინტერნეტის ბუმი მოხდა, მულტი სამყაროს რამდენიმე შესაძლებლობა ექნება. გასაკვირი არ არის, რომ მარკ ცუკერბერგმა მასზე ასეთი დიდი ფსონი დადო.
ვირტუალური პროდუქტები
ვირტუალური პროდუქტებით, ბიზნესებს შეუძლიათ შევიდნენ ახალ ბაზრებზე და გააფართოვონ თავიანთი ბრენდის შეთავაზებები. მაგალითად, Gucci-ს ლიმიტირებული გამოშვების თავსაბურავის ყიდვა მეტავერსიაში შესაძლოა მალე გახდეს ახალი „მაღალი მოდა“ ვირტუალურ ღონისძიებებზე.
ანალოგიურად, მეტავერსი წარმოადგენს მრავალფეროვან შესაძლებლობებს ყველა სახის ბრენდისთვის ვირტუალური პროდუქტების გაყიდვისთვის.
უფრო ფართო წვდომა
ოდესმე დაფიქრებულხართ, რატომ არის ვიდეო თამაშების ინდუსტრია უფრო ღირებული, ვიდრე სპორტული და კინოს ინდუსტრია ერთად? მეტავერსია დაპროექტებულია, როგორც რეალისტური და უფრო ჩაძირული ვიდეო თამაშის გამოცდილება.
ეს გაუხსნის კარებს ბიზნესისთვის რეკლამირებისთვის და უფრო დიდ აუდიტორიას მიაღწევს. როდესაც ეს საბოლოოდ მოხდება, მეტავერსია შეცვლის რეკლამის გაკეთების გზას.
მოთხოვნა უნარებზე
იმისთვის, რომ მოხდეს მეტავერსია, იქნება მასიური აფეთქება და თანამშრომლობა შემქმნელებს შორის გლობალურად. ეს ნიშნავს ისეთი ძირითადი უნარების ზრდას, როგორიცაა ციფრული ანიმაცია, UI/UX დიზაინი, ვიზუალური დიზაინი, არქიტექტურა, ციფრული ხელოვნება, სამართალი (IP დაცვა) და სხვა.
დამრგვალება
სანამ მეტავერსი სრულად არ ჩამოყალიბდება, ვერავინ შეძლებს ცალსახად უპასუხოს კითხვას "რა არის მეტავერსია?" თუმცა, ჩვენ შეგვიძლია წარმოვიდგინოთ, როგორი იქნებოდა უფრო ჩაღრმავებული ვირტუალური სამყაროს შექმნა, სადაც ადამიანებს შეეძლებათ იმუშაონ, ითამაშონ, იყიდონ და ჰქონდეთ ბევრად მეტი გამოცდილება ადამიანებთან მთელი მსოფლიოდან.
Meta-ს აღმასრულებელი დირექტორის ცუკერბერგის თქმით, „Metaverse არის ვირტუალური გარემო, სადაც შეგიძლიათ იყოთ ადამიანებთან ერთად ციფრულ სივრცეში. თქვენ შეგიძლიათ იფიქროთ, როგორც განსახიერებული ინტერნეტი, რომელშიც თქვენ ხართ შიგნით, ვიდრე უბრალოდ უყურებთ მას. ჩვენ გვჯერა, რომ ის იქნება მობილური ინტერნეტის მემკვიდრე“.
იდგმება ფუნდამენტური ნაბიჯები, რაც ადასტურებს, რომ მეტავერსის ოცნება თანდათან ვლინდება. საინტერესო იქნება მომავალი ათწლეულების განმავლობაში განვითარებული მოვლენების ყურება.